Menopauza i klimakterijum

Menopauza je poslednje menstrualno krvarenje.
Klimakterijum je prelazno doba u kome postepeno dolazi do gubitka hormonske i reproduktivne funkcije jajnika što je praćeno brojnim neugodnim simptomima kao što su „talasi vrućine“ (valunzi), noćna znojenja, neraspoloženje i razdražljivost, poremećaj seksualnosti...
Pored ovih jasno uočljivih simptoma u prelaznom dobu se odvijaju i tihi, spori i dugotrajni procesi koji su manje uočljivi ali su nepoželjni i mnogo ozbiljniji po žensko zdravlje. Oni su posledica hormonskih previranja u prelaznom dobu od kojih je nedostatka estrogenih hormona u prvom planu:
-- Osteoporoza - je gubitak koštane mase
-- Povećanje rizika od kardiovaskularinih bolesti.
-- Gubitak elastičnosti kože, svrab, suvoća vagine itd.
-- Problemi sa defekacijom i mokrenjem
-- Gubitak tonusa muskulature

Iako nisu nužno u vezi sa menopauzom ovde ćemo pomenuti i spuštenu i prolabiranu (ispalu) matericu kao i spušten prednji i zadnji zid vagine sa povlačenjem bešike (cystorectocoella).
U zavisnosti od godina, lokalnog nalaza i drugih uslova u rešavanju ovog problema može se primeniti PESAR ili rezličiti operativni zahvati (npr. „plastika“ vagine).
Ukupno gledajući svi nabrojani simptomi su posledica starenja organizma čiju osnovu čini slabija funkcija endokrinih žlezda a pre svega nedostatak estrogenih hormona jajnika. Iz tog razloga je nadoknada hormona (hormonska susptituciona terapija - HST) ključno važan činilac koji usporava starenje organizma.
Vidi Antiageing i hormonska supstitucija